کلاس درس اعتقادات

وبلاگی برای آموزش ساده اعتقادات

کلاس درس اعتقادات

وبلاگی برای آموزش ساده اعتقادات

آموزش مجازی معارف قرآن و اعتقادات

آغاز امامت یا آموزش برائت؟!

جمعه, ۲۹ دی ۱۳۹۱، ۰۹:۵۱ ب.ظ

زمان: سال 11 هجری

مکان: مدینه

خبر شهادت پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) در تمام شهر پیچیده است. آخرین پیامبر الهی از دنیا رفته است... 

ما - از آنجا که جزو شیعیان پر و پا قرص امیرالمومنین (علیه السلام) هستیم- ، ابتدا دوان دوان به سوی ایشان میرویم و آغاز امامتشان را تبریک میگوییم(!) سپس رو به حضرت صدیقه طاهره میکنیم و به ایشان نیز تبریک میگوییم.(؟!)

 

زمان: سال 40 هجری

مکان: کوفه

سرانجام ابنملجم ملعون آنچه نباید میکرد را انجام داد. امامالمتقین، حضرت علی (علیه السلام) در شب بیست و یکم ماه رمضان مقارن طلوع فجر به شهادت رسیدهاند.

آسمان و زمین در ماتم نشسته است؛ فرشتگان بیقرارند؛ عرش الهی میلرزد...

در این میان، ما هم میرویم تا آغاز امامت امام حسن (علیه السلام) را به ایشان تبریک بگوییم.(!)

 

زمان: سال 49 هجری

مکان: مدینه

پس از چهل روز بیماری بر اثر سمّ، امام حسن (علیه السلام) به شهادت رسیدهاند. طبق وصیّت حضرت، خواستند ایشان را در کنار جدشان دفن کنند اما مخالفان مانع شده و تیرباران کردند.

مردم مدینه هفت روز به ماتم نشستند.

ما هم بنا بر تشخیص وظیفه، در چنین وضعیتی خود را به سرعت به حضرت اباعبدالله (علیه السلام) رسانده و آغاز امامتشان را تبریک میگوییم.(!)

 

زمان: سال 61 هجری

مکان: کربلا

در اطراف دشت کربلا بودیم که خبر به شهادت رسیدن سرور جوانان بهشت به گوشمان رسید. به هر ترتیب بود خود را به آنجا رسانده و به جستجو پرداختیم. عاقبت امام زینالعابدین (علیه السلام) را یافتیم...

آقا جان آغاز امامتتان را تبریک میگوییم.(!)


 ***

روز نهم ربیعالاول در روایات اسلامی بسیار بزرگ دانسته شده است. ائمه معصومین (علیهم السلام) این روز را عید شمرده و برای آن فضائل بسیار نقل کردهاند. آن بزرگواران ضمن برگزاری جشن و سرور در این روز، به شیعیان و موالیان خود نیز دستور میدادند این روز را عید گرفته و همچون سایر اعیاد خوشحال و شادمان باشند. اگر کسی در این روز انفاق کند، خداوند او را میآمرزد. همچنین اطعام برادران دینی، خوشبو کردن آنان، توسعه بر اهل و عیال، پوشیدن لباس نو و شکرگزاری خداوند در این روز مستحب شمرده شده است.

حضرت علی (علیه السلام)،  هفتاد و دو نام برای این روز ذکر میفرمایند که برخی از این نامها عبارتند از:

روز استراحت مؤمنان، روز زایل شدن اندوه و غم، روز تخفیف گناهان شیعیان، روز بر هم شکستن بنای کفر و عدوان، روز عید بزرگ خدا، روز مستجاب شدن دعا، روز درآوردن لباس سیاه، روز شکسته شدن شوکت مخالفان، روز عفو از گناه شیعیان، روز عید اهل بیت، روز مقبول شدن اعمال شیعیان،  روز قهر بر دشمن، روز خراب شدن بنیان ضلالت، روز خنک شدن دلهای مؤمنان، روز رهایی مؤمنان از شر کافران، روز برطرف شدن بدعتها، روز ترک گناهان کبیره و... .

این روز آنچنان با ارزش قلمداد شده که تعبیر «غدیر ثانی» در مورد آن به کار رفته است.

اما به راستی به چه جهت از چنین روزی با نام غدیر ثانی یاد شده است؟ آیا چون در چنین روزی امامت امام دوازدهم آغاز میشود؟

برخی نهم ربیعالاول را سالروز تاجگذاری امام زمان (علیه السلام) معرفی کردهاند. و این عنوان -به ویژه در چند سال اخیر- در میان مردم رواج بسیار یافته است.

حال، طرح این پرسش منطقی به نظر میرسد که:

آیا ارزش روز نهم ربیعالاول تنها در تقارن آن، با روز تاجگذاری امام زمان علیه السلام خلاصه میشود؟ و دلیل بزرگداشت این روز در روایات ما، همین مطلب است؟

از طرفی، ذکر این نکته نیز خالی از لطف نیست که اگر هم بنا به بزرگداشت سالروز تاجگذاری امام عصر علیه السلام بود، میبایست، این بزرگداشت در روز هشتم ربیع الاول صورت میگرفت نه روز نهم! چرا که امامت ایشان، از روز هشتم این ماه، آغاز شده است.

اما راستش را بخواهید، هر چه در روایات جستجو میکنم و  در هر صفحهای از تاریخ که خود را قرار میدهم، هرگز نمیتوانم اولین روز امامت هیچ امامی را به او تبریک بگویم. نه تنها من، که هیچ شیعه و محبی چنین نمیکند. چگونه در مراسم تدفین پیامبر (صلی الله علیه و آله) حاضر شویم و به امیرالمومنین (علیه السلام) تبریک بگوییم؟! چگونه در کربلا به امام سجاد (علیه السلام) تبریک بگوییم؟! و...

حال، پرسش دوم این طور مطرح میشود که پس چگونه چنین روزی عید قرار داده شده است؟

برای من پاسخ این سؤال روشن است. این روز عید قرار داده شده است، زیرا در این روز نفرین حضرت صدیقه کبری، فاطمه زهرا (علیها السلام) به اجابت رسیده و به فرموده پیامبر (صلی الله علیه و آله)، خداوند متعال در چنین روزی دشمن خود را به هلاک رسانید.

و بدین جهت اهلبیت (علیهم السلام) و انبیاء و اولیاء الهی، همگی در این روز شادمانند.

ما نیز به عنوان محبین آن بزرگواران و به تبعیت از آنان چنین روزی را جشن گرفته و در آن شادمانیم، نه به خاطر سالروز تاجگذاری بلکه به جهت سالروز به هلاکت رسیدن دشمن خدا و اجابت نفرین یگانه دختر خاتم پیامبران.

نکتهی بسیار مهم دیگری که حتماً باید مورد توجّه قرار گیرد، این است که شادمانی ما در این روز نباید منجر به ایجاد ناراحتی، رنج و زحمت برای شیعیان پاکستان، افغانستان، عربستان و... شود. چرا که جان مؤمنان بسیار ارزشمند است و باید با تمام توان، از ریختن خون شیعیان و دوستداران اهلبیت (علیهم السلام) جلوگیری کرد. این مهم، تدبیر و راهکاری هوشمندانه میطلبد که در سایهی آن، هم عید بزرگ نهم ربیع الاول -آنطور که باید- بزرگ داشته شود و هم اعمال ما در این روز، در هیچ نقطهای از دنیا، کوچکترین رنجی برای دوستداران اهلبیت (علیهم السلام) ایجاد نکند.

و اما مدعیانی که گمان میبرند، بزرگداشت روز نهم ربیع الاول در روایات معصومین (علیهم السلام) و همچنین تاریخ تشیع، تنها به خاطر تقارن آن با سالروز آغاز امامت امام زمان (علیه السلام) بوده است، در مقابل دو پرسش مطرح شده با چالشی جدی رو به رو خواهند بود و میبایست به صورت روشن به این دو سؤال پاسخ دهند.

نظرات (۱۰)

سلام علیکم ضمن تشکر از زحماتتون باید شادیهامون رو با همه شیعیان قسمت کنیم
اللهم لعن جبت و الطاغوت بعدد ما احاط به علمک ...
  • آرش کمانگیر
  • سلام من با کلمه تاجگذاری که برای حضرت ولی عصر ارواحنا له الفدا بکار می رود کاملا مخالفم خیلی جملات زیباتری میشه بکار برد. تاجگذاری آدم رو یاد طاغوت می اندازد.
    پاسخ:
    سلام
    متشکرم از نظرتون

  • بنده خدا
  • ((للهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم))
  • هادی روشن طلب
  • سلام
    عالی بود..
    اللهم العن جبت و طاغوت
    یا علی مدد
    شادی روح بلند ابولولو صلوات
    با سلام
    در این مقاله نویسنده برای خود بریده است و دوخته است و مطالبی را بدون اینکه حتی یک منبع لطف کند سر هم کرده است. مطالبی را که در آغاز نوشته آورده است معلوم نیست پذیرفته یا برای نقد رد کرده است. تنها کاری که کرده است با یک علامت تعجب هر کدام از جمله ها را ختم کرده است. آیا شیعه ای می شناسید که وقتی پیامبر یا یکی از امامان معصوم از دنیا رحلت فرموده باشند به امام بعدی تبریک گفته باشد. واقعا که این شیعه باید از روی زیادی برخوردار باشد در حالی که انسان بزرگ در غم از دست دادن ولی و حجت قبلی است به او تبریک گفته شود. حاشا از این برخورد شیعیان. متاسفانه ما امامان خود را به مانند پادشاهانی فرض کرده ایم که نعوذ بالله گویا منتظر بوده اند تا امام قبلی از دنیا برود و آنان خلعت پادشاهی بپوشند. کسانی که چنین اعتقادی داشته اند غافل از اینند که امامان معصوم ما همه نور واحدند و فرق نمی کند کدام یک از آنان ولی و حجت خدا باشند. به نظر من حتی در روز نهم ربیع الاول نیز بلافاصله بعد از شهادت حضرت امام حسن عسگری با آن عظمت و جلالی که داشتند نباید این چنین جشن گرفته شود چرا که امام در غم از دادن پدر بزرگوارشان هستند و ما به ایشان تبریک عرض میکنیم.
    از طرف دیگر گویا غیبت برای ما شیعیان یک امر خوبی بوده است. باید توجه داشته باشیم که آغاز غیبت امام عصر همزمان است با شهادت امام یازدهم. و این یعنی آغاز حرمان شیعیان از دیدن جمال نورانی حجت خدا.
    پس با این حساب جشن گرفتن این روز خیلی جایگاهی ندارد.
    اما این که نوشته اند روز نهم را جشن گرفته اند و بسیار بزرگ دانسته اند نویسنده از کجا چنین مطالبی را بیان می کند. لااقل چند وایت از چند منبع نقل می کرد ولی بدون هیچ دلیل و مدرکی نوشته شده است روز با عظمتی است. بسیار جالب است گفته شده است امام علی برای حدود 220 سال بعد خود بسیاری از مشخصات روزی را اینچنین بیان کرده اند. یادمان باشد مطلبی را در این زمینه ها تا وقتی روایتی معتبر نداشته باشد نمی توان پذیرفت.
    اما نویسند در پایان مطالب اول را رد کرده و همین نظر ما را اعلام داشته اما باز خود بدون دلیل و مدرکی این روز را روز اجابت دعای حضرت زهرا دانسته اند. در حالی که در تاریخ به صورت قطعی مشخص نیست که این روز روز کشته شدن خلیفه دوم باشد و بسیاری این روز را روز به درک واصل شدن عمر سعد در دوران حکومت مختار می دانند.
    اما جوابی که باید به سوال پایانی ایشان داد این است که برای از بین بردن برخی رسوماتی که از گذشته برای این روز مانده است و برخی افراط کاری هایی که برخی شیعیان ناآگاه انجام می دهند که گاهی گناه بودن آن نیز واضح است این مسأله جانشینی و آغاز امامت امام زمان پر رنگ تر از گذشته مطرح شده است. البته باید برای این موضوع فرهنگ سازی صحیحی صورت بگیرد تا در آینده شاهد انحراف این مساله نیز نباشیم
    یا علی
    پاسخ:
    سلام
    شما اصلا مطلب را خواندید؟
    کمی با تأمل بخوانید شاید روح سخن را متوجه شوید. 
    لطفا به استفهامات انکاری بیشتر توجه کنید
  • اتنا میرزائی
  • من تا به حال نمیدونستم .... اتفاقا شب اغاز امامت امام زمان این سوال رو تو یه مراسمی که بودیم انداختند هیچ کس نتونست جواب بده واقعا برام جالب بود مرسی
    خوب دارید خرافات را گسترش می دهید!!!
    اصل خداپرستی را ول کردید،به غیر خدا چسبیدید
    بجای اینکه ایمان واقعی به خداوند را گوشزد کنید داستان سرایی میکنید..

    پاسخ:
    سلام
    خوبین؟
    ان شاء الله همه ما به راه راست هدایت شیم
    سلام -- هدف از بزرگداشت چنین روزی نشان دادن اهمیت مهدویت به شیعه است یعنی مقارن با آغاز امامت مولا صاحب الزمان علیه السلام بنیان حکومت جهانی الهی ریخته و پایه گذاری شد و الا ای کاش شیعه می فهمید که انتصاب چنین عید بزرگی به کشته شدن عمر لعنت الله علیه جز برای محو کردن اهمیت مهدویت نیست .عبدالمالک ریگی لعنت الله علیه در اعترافاتش گفته بود هر وقت افراد من انگیزه خود را از دست می دانند برای آنها فیلم مراسم نه ربیع شیعیان ---عمر کشون--- را می گذاشتم خونشان به جوش می امد و شیعیان را می کشتند .ای شیعه ای که با جهلت باعث مرگ مومنی می شوی مگر مومن حرمتش از خانه کعبه بالاتر نیست؟مگر امام باقر و امام صادق علیهم السلام نفرمودند کسی که تقیه نکند دین ندارد؟
  • سربار امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف)
  • سلام
    خدمت دوستای گلم
    ذکر این نکته مهمه که:
    در روز نهم ربیع الاول که عید اهل بیته ، شادی کردن منافاتی با به باد دادن جان و مال و ناموس شیعه در عربستان و بحرین و افغانستان و پاکستان یا بلوچستان نداره!
    ما میتونیم هم شادی کنیم و هم کاری نکنیم که خون شیعه در خطر نباشه، 
    حتی عیدالزهرا گرفتن هم ممکنه، اما بدون حرف های رکیک و فحش ناموسی دادن به مقدسات برادران اهل سنت.
    برادرها و خواهرها:
    حواسمون باشه : العالم بزمانه لاتهجم علیه اللوابس:
    کسی که علم به زمان داشته باشه، امور فتنه انگیز و عوامل لبس و اشتباه و بی بصیرتی بر او هجوم نمیارند.
    تو این دوره و زمونه،  که همه ی دشمنان هجمه و حمله آوردن تا صفوف مسلمان ها رو از هم بپاشند نباید کاری کنیم که آب بریزیم تو آسیاب دشمن.
    حواسمون باشه:

    میتونیم بهترین جشن هاو عزاداری ها رو برای اهل بیت و بگیریم و دلشون رو از خودمون راضی نگهداریم ، در عین حال هم آمریکا و اسرائیل و دشمنان خدا رو هم عصبانی کنیم، فقط کافیه:
    حواسمون جمع باشه- بصیرت داشته باشیم.
    ان شاء عیدالزهرا رو بعد از فتح کاخ سفید ، توی خود کاخ سفید میگیریم.


    \\  ما رهبر داریم ، ولی فقیه داریم، علمای فهمیده ای داریم:
              \\ ما مطیع رهبریم، مرید علم  \\
                              ضمنا:  
         از بحث های غیر تخصصی بپرهیزید 
               اجازه بدید این مسائل در مجامع علمی و حوزوی بحث بشه
                         و مراجع بر اونها صحه بگذارند(غالب عالما و نه یک عالم)
                                                               صد بار اگر دوباره دنیاآییم،
                                                       از دشمن مرتضی علی بیزاریم
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی